Мисля, че това е прословутата наредба .... извадил съм частта само за АГУ:
Цитат:
НАРЕДБА за устройството и безопасната експлоатация на преносните и разпределителните газопроводи и на съоръженията, инсталациите и уредите за природен газ
Приета с ПМС № 171 от 16.07.2004 г., обн., ДВ, бр. 67 от 2.08.2004 г., в сила от 3.09.2004 г., изм., бр. 78 от 30.09.2005 г., в сила от 1.10.2005 г., изм. и доп., бр. 32 от 18.04.2006 г., в сила от 1.01.2007 г., изм., бр. 40 от 16.05.2006 г., в сила от 5.05.2006 г.
Раздел IV
Изисквания към устройството на автомобилни газови уредби за компресиран природен газ
Чл. 205. (1) Автомобилната газова уредба за природен газ трябва да съдържа следните елементи:
1. бутилка(и) за съхранение на компресиран природен газ;
2. манометър;
3. регулатор на налягането;
4. регулатор на газовия поток, ограничаващ притока на газ към двигателя и монтиран след регулатора;
5. автоматичен клапан;
6. ръчен клапан;
7. устройство за изпускане на налягането;
8. клапан за ограничаване на излишния приток;
9. смесител на газ и въздух;
10. накрайник за пълнене на бутилката;
11. електронен елемент, който контролира достъпа на газ към двигателя и който изключва автоматичния клапан.
(2) На бутилката трябва да се монтират заедно или поотделно елементите по ал. 1, т. 5 - 8.
Чл. 206. (1) За съхранение на природен газ в АГУ трябва да се използват само безшевни бутилки, предназначени за използване като резервоар за съхранение на природен газ в АГУ, придружавани от сертификат за изпитване, издаден от завода производител.
(2) В сертификата на бутилката трябва да бъдат посочени сериен номер, вместимост, пробно налягане, номер на партидата, проектен срок за експлоатация, дата на хидравлично изпитване и данни за материалите, които са използвани при производството на бутилката.
(3) Бутилката трябва да бъде оразмерена на якост за налягане 30 МРа, температура от минус 40 °С до плюс 82 °С и да е изработена от материали, съвместими с природен газ.
Чл. 207. (1) Бутилката трябва да бъде стационарно монтирана към автомобила и извън пространството, в което е двигателят, с изключение на случаите, в които АГУ е вградена в автомобила при неговото производство. Бутилката да не се монтира в пространството на автомобила, предназначено за транспортиране на хора.
(2) Бутилката трябва да бъде сигурно закрепена към автомобила, за да се предотврати приплъзване, завъртане и изместване. Монтажът трябва да се извърши в съответствие с инструкциите на производителя на бутилката.
(3) Бутилката трябва да бъде монтирана така, че да няма допир между нея и металните повърхности на автомобила освен в точките на закрепване.
(4) При максимално натоварен автомобил най-ниската част на бутилката трябва да бъде на разстояние не по-малко от 200 mm над пътното платно. Не се допуска най-ниската част на бутилката да бъде най-ниската част на автомобила.
(5) Бутилката, укрепена с намотки от комбинирани влакна, като стъкло, въглерод, арамид или тел, трябва да се защити от въздействието на ултравиолетова радиация.
Чл. 208. (1) Автоматичният клапан по чл. 205, ал. 1, т. 5 , който контролира притока на газ към системата за гориво, и клапанът за ограничаване на излишния приток на природния газ по чл. 205, ал. 1, т. 8 трябва да бъдат монтирани директно върху бутилката без допълнителни междинни фитинги.
(2) Автоматичният клапан трябва да спира подаването на газ, когато двигателят не работи или се подава друг вид гориво към него.
Чл. 209. (1) Устройството за изпускане на налягането по чл. 205, ал. 1, т. 7 , активиращо се при повишаване на температурата и/или от налягане, трябва да се задейства при температура 110 °С.
(2) Устройството за изпускане на налягането трябва да бъде изработено от материали, съвместими с природен газ. Проектната му температура трябва да бъде в границите от минус 40 °С до плюс 85 °С.
(3) Устройството за изпускане на налягането се използва еднократно.
Чл. 210. (1) Към бутилката за природен газ трябва да се монтира херметичният кожух, който да покрива всички елементи, монтирани на бутилката, с изключение на случаите, когато бутилката е монтирана от външната страна на автомобила и устройствата й са предпазени по подходящ начин от замърсяване и вода.
(2) Херметичният кожух трябва да бъде постоянно свързан с атмосферата посредством маркуч или тръбопровод със светло сечение не по-малко от 450 mm2.
(3) Вентилационният отвор трябва да бъде насочен надолу извън автомобила. Газът, изтичащ от него, не трябва да може да попадне в пространството под ауспуха на автомобила и към детайли с повишена температура.
(4) Херметичният кожух и свързващите маркучи или тръбопроводи трябва да бъдат херметични при налягане 10 kPa.
Чл. 211. (1) Газопроводите на АГУ трябва да са изработени от сертифицирани от производителя материали за АГУ на природен газ, а разпределителните устройства - от корозионноустойчив материал.
(2) Газопроводите се монтират по такъв начин, че да не могат да бъдат повредени от вибрации и повърхностите им да не могат да се трият в елементите на автомобила. Разстоянието между две точки на закрепване на газопровода не трябва да превишава 1 m.
(3) В местата на закрепване тръбите трябва да бъдат захванати така, че да няма контакт метал с метал.
(4) Газопроводите не трябва да се разполагат в зони, в които се монтира крик за повдигане на автомобила.
Чл. 212. Съединенията между елементите на АГУ трябва да са разглобяеми, да бъдат възможно най-малък брой и да се разполагат в удобни и достъпни за проверка места.
Чл. 213. Газопроводите от неръждаема стомана трябва да се присъединяват посредством фитинги от неръждаема стомана.
Чл. 214. (1) Газопроводите, преминаващи през пътническото отделение или през затвореното багажно отделение на автомобила, трябва да са с възможно най-малка дължина. В тези отделения не се допуска наличието на съединения с изключение на съединенията на херметичния кожух и съединенията между газопровода и устройството за пълнене на бутилката.
(2) Съединенията между газопровода и устройството за пълнене на бутилката трябва да имат защитно покритие, устойчиво на въздействието на природен газ, и възможност за изпускане директно в атмосферата на евентуални пропуски на газ.
Чл. 215. (1) Накрайникът за пълнене на бутилката по чл. 205, ал. 1, т. 10 трябва да бъде осигурен срещу завъртане и защитен от замърсяване и попадане на вода, а когато е монтиран от външната страна на автомобила, той трябва да се показва извън МПС не повече от 10 mm.
(2) Когато бутилката е монтирана в багажното отделение на автомобила, накрайникът за пълнене на бутилката трябва да бъде монтиран извън автомобила или в отделението за двигателя.
Чл. 216. Не се допуска елементите, от които е изградена АГУ на природен газ, да се използват за съхранение или транспортиране на друг вид гориво към двигателя на автомобила.
Раздел VII
Изпитване на АГУ
Чл. 245. Бутилката, предназначена за съхранение на природен газ като гориво за АГУ, трябва да се изпитва хидравлично на якост при налягане 30.0 МРа и на плътност след монтиране на всички елементи, с въздух или инертен газ при налягане 20 МРа.
Чл. 246. Елементите на АГУ след монтиране се изпитват на плътност при работно налягане.
Раздел Х
Безопасна експлоатация на АГУ
Чл. 321. Собственикът или ползвателят на АГУ е длъжен:
1. да осигури нейната безопасна и безаварийна експлоатация и да я поддържа в съответствие с изискванията на наредбата и техническата й документация;
2. да осигури ремонтирането на АГУ само от лица, получили разрешение за извършване на тази дейност от председателя на ДАМТН или от оправомощени от него длъжностни лица от ГД "ИДТН" по реда на чл. 353 ;
3. преди да започне зареждане на АГУ, да изключи двигателя, радиокасетофона, монтиран в автомобила, мобилния си телефон и всички други уреди, които могат да предизвикат искра при работата си;
4. (нова - ДВ, бр. 32 от 2006 г.) да не управлява автомобила без стикерите по чл. 362, ал. 4 или със стикер с изтекъл срок на валидност.
Чл. 322. Собственикът или ползвателят e длъжен да прекрати незабавно експлоатацията на АГУ при:
1. повишаване на налягането или температурата в нея над допустимите стойности, посочени в техническата й документация, като преди това изведе автомобила от зоната с повишена температура;
2. откриване в елементите под налягане и съединенията на деформации, дефекти или пропуски на газ;
3. недопустимо изместване или повреда на укрепващите елементи;
4. наличие на неизправно предпазно устройство;
5. неизправност на спирателната или регулиращата арматура;
6. случаи, посочени в инструкцията й за експлоатация.
Чл. 323. При откриване на недопустими пропуски на газ в АГУ:
1. се спира двигателят на автомобила;
2. се проветряват загазените помещения (например гаражът, в който е паркиран автомобилът, и др.) и купето на автомобила;
3. се взимат мерки да не се извършват дейности, свързани с искрообразуване или ползване на открит пламък.
Чл. 324. Откриването на пропуски на газ от АГУ се осъществява с помощта на пенообразуващо вещество или газсигнализатор.
Чл. 325. Не се допуска елементите на АГУ да се нагряват до температура по-висока от 50 °C.
Чл. 364. След извършване на първоначален технически преглед на газопроводите, съоръженията, инсталациите и уредите за природен газ, за които има наредби по чл. 7 ЗТИП , и след издаване на разрешение за експлоатация на газопроводите, съоръженията, инсталациите и уредите за природен газ, за които няма наредби по чл. 7 ЗТИП , органите за технически надзор заверяват с подпис и печат ревизионната книга и я предават на собственика или ползвателя заедно с акта за първоначален технически преглед или разрешението за експлоатация