@viktorsterev, виждал ли си като изключиш Шрайх-проектор и видео-проектор за PC, как вентилатора продължава да върти още малко докато цялата система се охлади?
Явлението се нарича топлинна инерция и го има във всички топлинни системи.
Като доказателство на думите ми, можеш да ползваш електронен термометър за кола, чийто датчик ще монтираш отвън при чистачките. Докато караш ще вдиш как температурата се уравновесява до една определена стойност от обтичането на купето с въздух, но спреш ли, дори и при изключен двигател, температурата ще се вдигне дакото желязото изтива от топлината на двигателя.
Същото е и при теб. Водната помпа спира да работи и топлинта превзема металите.
Ако прегрееш двигател не бива да го гасиш и да го оставяш да истине, а да му наливаш вода докато работи на празен ход, иначе сбогом на блока и гарнитурите.
Моето Tipo'88 показва към 105-:-107 градуса нормално, и това вече 7 години откак го карам. Вероятно датчика си е изменил параметрите, но не ми е проблем.
Ако вентилатора не включва, макар че ти казваш че включва, значи имаш пропуски на антифриз.
За въздушна възглавница при Tipo'88 не може да се говори, тъй като има система за обезвъздушаване кам вакуума на всмукателния колектор.
Ще ти цитирам някои от данните за охладителната уредба в сервизната книга за Tipo и Tempra 1988г:
Термостат: Восъчен
Температура на начално отваряне:
модел 1,4л - 85-:-89С
модел 1,6л - 80-:-84С
Пълно отваряне на термостата (за всички модели): 100С
Височина на повдигане (минимум): 7,5мм
Налягане при което се отваря капака на разширителното казанче: 0,98bar
Температура на включване на вентилатора: 90-:-94С
Температура на изключване на вентилатора: 85-:-89С
Охлаждаща течност: Мека вода и антифриз на основата на етилен-гликол (Duckhams Universal Antifreeze и Summer Coolant)
Необходим обем за зареждане на системата: 6,5л
Моменти на затягане:
Болтове, закрепящи водната помпа 25Nm
Датчик на температурата на охлаждащата течност 49Nm
По принцип гарнитура за тръбата на водната помпа не се продава за никоя стара кола. Намераш си парче клингрит, дупчиш с центер и режеш и с хирургичен скалпел или някакъв нож от твърда стомана. Ако не спазиш моментите на затягане на тръбата към водната помпа ще тече на поразия.
Дано ти свършат работа ако се стигне по надалеч.
По принцип двигатели се промиват с определено съотношение оцет-мравчена киселина. АЗ съм го промивал само с оцет и дори съм го карал така 1 ден, но да знаеш че оцета се изпарява много по-бързо от водата и ако не знаеш какво правиш, можеш са си прегрееш машинката. Казвам го защото оцета ще отмие всички ръжди, дори и тези които запушват разни пукнатини и пролуки и ще течеш като лейка. По добре не го промивай.
Ако все пак нивото на охладителна течност ти стане прекалено ниско и вентилатора изобщо не включи, шунтирай термоизключвателя му с едно телче на клемите, а после настъпи газ до дупка, задръш малко и отпусни рязко на празен ход. На висока предавка на баир има по-голям ефект, а най-голям се получава като я пуснеш при на ниска предавка по надолнище, т.е. надолнището да бута двигателя. Това е на принципа на турбо-детандера - криогенна машина за свръх студ. Просто цилиндрите се охлаждат от изгорелите газове вследствие на необогатената горивна смес. Този прост принцип толкова време не успяха да га разберат 1000 и кусур съфорумници, както и мои колеги из други форуми, но тяхна си работа. Често се ползва при спортното каране.
Успех
