
Обезвъздушаване на спирачките
Получих няколко ЛС от различни колеги с един и същ въпрос, свързах с процедурата по обезвъздушаване на спирачната система. Реших, че действията заслужават да се опишат и поставят на видно място в помощ на всички нуждаещи се.
Описаното е с практически доказана ефективност, като темата е отворена за допълнения.
Процедурата е стандартна за повечето леки и лекотоварни автомобили от всички марки и модели.
I.
При положение, че не е сменявана спирачната помпа, реда е следният:
Намираме си един помощник, това първо.
Необходими инструменти и материали:
Една опаковка спирачна течност със съответната спецификация.
Прозрачен маркуч с вътрешен диаметър 6-8мм.
Прозрачен съд (буркан) с вместимост 100-200мл.
Ключ-лула 6-7 или 8 (зависи от модела).
Действия:
Развива се капачката на казанчето за спирачна течност. При необходимост се долива, докато нивото съвпадне с посочения белег.
Маха се прахозащитната гумена тапичка на обезвъздушителния щуцер на задно дясно колело, нахлузва се маркуча върху него, а с ключа се хваща шестостена на щуцера. Свободния край на маркуча се пъха в съда, на чието дъно е добре да има един сантиметър сп. течност.
Помощника сяда на мястото на водача и натиска спирачния педал силно. Задържа това положение. Двигателя е изключен.
Развива се щуцера на четвърт до половин оборот. Първоначално ще излезе въздух, евентуално с малко течност. Завива се обратно. Педала на спирачката се отпуска и пак силно се натиска. Щуцера отново се развива. Това действие се повтаря докато не започне да тече чиста течност без въздушни мехурчета в нея. Именно за това се ползва прозрачен маркуч. След като се приключи с това колело, щуцера се затяга, не прекалено и се поставя обратно гумената тапичка.
При останалите колела се прави абсолютно същото. Реда е следния:
1. Задно дясно (най-отдалеченото от помпата) колело.
2. Задно ляво.
3. Предно дясно.
4. Предно ляво.
Периодично се наблюдава нивото на течността в казанчето. Не трябва да спадне под минимум. В противен случай, обезвъздушаването се прави от начало!
II.
При нова/отремонтирана спирачна помпа:
Необходимо е първо самата помпа да се обезвъздуши. Има няколко начина. Единият е помпата предварително да се напълни със спирачна течност, но аз лично, смятам, че това не е достатъчно и освен напълването и, правя и това:
След като новата помпа е монтирана на мястото си, закрепвам четирита тръбопровода към нея, с не голямо затягане. Пълним резервоарчето с нужното количество сп. течност. Пращам череп номер 2 да натисне педала и да го задържи, а аз развивам гайката на маркуча, отговарящ на предно ляво колело, до степен при която започне да излиза въздух, а малко по-късно и течност. Боравенето с педала и гаечния ключ е идентично като гореописаното обезвъздушаване при колелата. Разликата е, че тук се започва с тръбопровода за най-близката до помпата гума - предна лява. Следват, предна дясна, задна лява и накрая, задна дясна. Тук, обаче няма как да съберем излизащата спирачна тъечност, затова е добре да подложим под помпата подходящи парцали.
Когато приключим с помпата, продължаваме с колелата.
Успех на всички
