Познавам няколко човека(Сашкин, Дидо, Миленчо, Вили, Християн, Свилен, Ники П, Момчи и Поля, Ганчо), които ще купуват кола second hand в близко бъдеще и смятам, че тази информация би им била полезна.
Ето я и моята история!
От началото на февруари 2007 си търсех кола. Основно изискванията ми бяха да е:
- с 4 врати – !„Стани да седна”
- климатик – освен, че облекчава живота в епохата на глобалното затопляне има по-голяма вероятност да запази цената си след 2-3 години в сравнение с моделите без клима.
- нова – е, нова... Да не е над 10 години, па ако може и по новичка.
- да не е комби – тука малко спор имахме с баджо, че той налива прагматизъм пък ние с Ju бягаме към естетиката
В интерес на истината на косъм бяхме да вземем комби (една много запазена Астра 96).
- да не е бяла – туй мен лично не ме бъркаше ама ми ги вкараха тези предразсъдъци(колегата Боби например).
- !дизеляк – в началото бях твърдо за бензин, като по непретенциозен. Както се изрази учителя по шофиране(карах 3 опреснителни урока по 2 часа да разтъпча из софийските улици) - „Дизелките са малко претенциозни ”. След прочитане на тази статия viewtopic.php?t=12147 започнах да си търся дизел.
- 3500 – 4500 лв.
Над всички тези изисквания се подразбираше да е запазена и отвътре и отвън. Може да се направи компромис с драскотини отвън, но двигател, ходова част електрическа система и интериора трябва да са запазени.
Та започна се едно проучване на mobile.bg – мерси пичове, имам някои забележки към сайта(все пак 10 лв. съм оставил там), като например да има запазване на опциите за търсене, че ми се изтриха пръститие за въвеждам едни и съши параметри. Там както вика Сашкина – „Бе те много еФтинки колите там бе!”. Евтини, ама на картинка. Обикаляхме 2 уикенда с баджо и Ju по Горубляне и кво... Сега няколко съвета за обикаляне из Горубляне:
- не се впечатлявайте на външния вид на колата – колкото е по-лъскава, толкова по-добре са скрити дефектите и ще ви изненадат евентуално на по-късен етап.
- Всички двигатели са умити и чат-пат се намира някой да наблегне на факта, че двигателя му е „автентичен” т.е. неумит. От умит двигател нищо не се разбира – капало ли е масло, тече ли от някъде и т.н. Аз не, че бих забелязал проблеми от такова естество де, но so they say.
- Километража няма смисъл да се гледа – това е публична тайна. Даже вече на обявите вместо километри пишат само „реални”. И ме гледа в очите продавача от Горубляне и твърди „Реални са!”. Нито механичните, нито дигиталните километражи показват реални километри. С две думи – това на колко километри е колата няма как да се разбере и не съществува като search option.
- Цените – в петък гледахме един Голф – 4600, в неделя 5000. Абсолютно същия, без допълнителни влагани средства. Друг пример – гледаме Брава – 5000. Викам му”Вземам я за 4500”. „Готово”-вика онзи. Баси. Кви са тези цени, що трябва да се пазарим? Сигурно е искал да я продаде за 4300. Та цените в Горублане са силно завишени с маркетинговата цел, като проявиш интерес и да ти смъкна, че да купиш. Гледайте на колите в Горубляне с 300 – 500 лв. под реалната цена и ще се ориентирате за колко бихте могли да я купите.
До Горубляне се стига с автобус 1,2,4,5,6 от Детелината на 4-ти километър. Спират баш на пазара за автомобили. Спирката под моста.
Не мога да се въздържа да изкоментирам, че въпреки циганията по Горубляне имаше на едно място(по в долния край) две тонколонки от соца останали, на които вървеше някакво джазче. Все едно, че пазаруваш в МОЛ-а .
Какви марки си избрахме?
Японски автомобили и други - всеобщо мнение за читави коли със здрави двигатели и за съжаление скъпи части и трудни за подръжка. Малко майстори им разбират.
Корейски автомобили – най-големите ментета. Абе всички таксита карат Daewoo.
Френски – хм, тук без Ситроен(поради естетически причини), няма проблеми. Renault, Peugeot все добри колици. Проблеми с окачването и малко по-скъпа поддръжка.
Немски – читави и грозни. VW е страхотно надценена кола. Купува се като топъл хляб, държи цена (предполагам до един момент, в който след това ще падне рязко поради насищане). Opel – вечния втори. Бях си харесал Астра, но хетчбек много рядко се намират, пък здравите хич ги няма. Ford – тук си харесахме Escort от новия модел. Цена 3800-4200. Обаче мнението на хората е голяма работа – чупели се, менте интериор и т.н. Абе ние да бяхме намерили читав одма го вземахме, но не попаднахме.
Италиански – пак по мнението на хората се чупели. Иначе и те евтинки, но пък изглеждат добре. Нямало сняг в Италия и нямало луга, та и тенекиите се държели. Фиат Палио -
http://www.youtube.com/watch?v=khEGOYEb ... ed&search=Модификация на Пунтото, произведено в Турция, ЮАР и т.н.
Или обобщено:
viewtopic.php?t=4951Всички тези мнения са почерпени от няколко източника:
- mobile.bg – ако си платиш с СМС имаш достъп до архива и там има по 1-2 статийки за всеки модел.
- *-bg.com Всяка марка автомобил си има БГ форум. Fiat-bg.com, audibg.com, opelclub-bg.com, renault-bg.com Там си има секции със заковани теми, като често задавани въпроси, съвети при покупка и т.н. Изкарал съм вечери във дзверене във форумите.
- http://avtomobili.info/ мноо як сайт с мнения на собственици на автомобили.
- google и EMule
Взехме Fiat Brava 1.6 ELX за 4500 с клима, която не работи и радио, което не е закачено и някакъв лагер за смяна.
Намерих я в Фиат форума, раздел Продава.
Как се купува кола от собственик – тук не важи за колите нов внос, защото те са по друга алинея.
Резервира се час при нотариус – трудно дело, защото тея нотариуси къртят яки кинти и не им се занимава с глупости, но виж нотариус номер 30. Там е без час и работи от 9.
Собственика си носи бумагите(Документ за платен данък!), ти си носиш паспорта и парите. Идея, може да декларирате сумата за покупко-продажба на 1000 лв и ще се плати такса само 60 лв. Таксата я плаща купувача.
Колата има Гражданска и Каско. И двете трябва да се прехвърлят, като точните условия си зависят от застрахователя и трябва предварително да се уточнят. Ние веднага след нотариуса отидохме при застрахователя за гражданска отговорност. Продавача написа една молба на ръка и ни я прехвърлиха без пари. За каското трябва новия талон. Важи до 15 дена след покупката (т.е. докато още е на името на стария собственик.) Интересна подробност: На каското се оказа, че е имало щети – колата се оказа, че е била блъскана преди 3 месеца, което продавача не спомена.
КАТ. Начи там по принцип си е яко опашки. Хората с нов внос коли, които нямат застраховки там си и спят – в колите на опашките.
Кат се състои от следните части:
- опашка, според сезона може да стига и до четвърти километър.
- двор – разликата между двора и опашката е една бариера, която се спуска към 3-4 часа следобед и други коли в двора не могат да влязат.
- до бариерата на двора има една постройка състояща се от едно помещение с 12 каси, половината от които са за фирми , една за disabilities, една за дипломати и май 4-5 или пет за простосмъртни.
- канали – 10 ти е за БМВ и Мерцедес, 4-ти е за забравих какво , и тези най-вляво са за товарни. Другите са за леки коли.
- след каналите има една постройка, в която се раздават талони и номера.
Кат отварят бариерата към 7 без нещо. Ние извадихме чутовен късмет, че тъкмо дойдохме и те отвориха бариерата. Повечето коли бяха на паркинг, собствениците им ги бяха зарязали от вчера и ние директно се забихме в двора.
Документите стартират към 7:30 – 8. Т.е. има висене на празен ход. Гледай да си носиш копие на всичко каквото може, бележка за платени данъци, гражданска застраховка – половината работи ги правят около опашката предприемчиви хора с пишещи машини.
За да стане работата за един ден най-добре е да отидат трима човека – ние бяхме Ju, баджо и аз. Ju пази колата на топло. Баджо обикаляше насам-натам и мърдаше колата, правеше копия, биеше едни печати (заверка, че колата ти е в двора и само тогава биха те пуснали в стаята с документацията) и въобще добре, че беше той, че минахме за 3 часа. Аз киснах по опашките и слухтях за инфо. Това с печатите явно беше ново щото половината от хората влезли в стаята с докс ги изръчкаха навън да си ги бият. Цялата работа в КАТ ми излезе 30 лева – само прехвърляне на собственост без нови номера. Въпреки, че колата бе минавала на годишен преглед пак трябваше да мине през канала.
Абе КАТ е най-гадното нещо, което ми се беше случвало за годината ама се минава „по каналния ред”.
След Кат с новия талон си прехвърлих Каското на мое име. С новия талон също се отива в общината да се регистрира МПС-то на мое име и евентуално и там да се даде някой лев.
Други разходи след покупката:
- винетка – 70 кинта or so.
- авариен комплект – пожарогасител, триъгълник, аптечка – 30 кинта, има ги и по 20, ма не ми се занимаваше да търся
- инструменти и аксесоари– тел и чук не си купих, но отвертки - 5, клещи - 3, „лулички” - 2, изолирбанд - 2, комплекг ключета - 5, течност за чистачките -2, антифриз - 2, спирт(за махане на старата винетка), кърпи за чистене – мокри, парцал(гюдерия му викат в магазина), ароматизатор и т.н. боклуци към 30-40 кинта
- застраховка Живот – 20 кинта месечно
- паркинг – 50 кинта месечно
- кучешки бисквитки – има един пес на паркинга, който ме посреща с мощен лай и за да го подкупя за пръв път си купих кучешка храна. Сега всеки път като ме види се втурва да ме лае, давам му една бисквитка и той кротва. Кучешки рекет.
И това без задължителната смяна на консумативи, които продавача ме увери, че е сменил преди 6 месеца. Та това само като hint, че като се купува кола трябва да се имат в предвид едно 600 – 700 лева отгоре (баси, само Каското ми е 500 лева). Ако трябва да се смeнят и консумативи 1000+.
И тъй аре, че се олях. Последна стъпка от покупката на автомобил на старо е описването и upload на целия екшън – contribute to second hand industry!
С благодарности към Николай и Юлия за търпението!