Дата и час: Пон Юли 07, 2025 10:06 am


Собствено Търсене


Реклама

 



Напиши нова тема Отговори на тема  [ 6 мнения ] 
QUO возиш? 
Автор Съобщение
Фиат идол
Фиат идол
Аватар

Регистриран на: Нед Мар 25, 2007 10:31 pm
Мнения: 5921
Местоположение: София 13 Надежда
UNREAD_POST QUO возиш?
Искам да споделя с вас една статия от Auto Motor und Sport на журналиста Мирослав Николов по въпроса какво и кого извозват българските автовози по европейските пътища.

Пътуваме си с колегите към изложението в Женева, гледаме насрещния поток от автомобили и се чудим. Да се чуди човек на какво се чудим... Да кажеш, че някой от нас не е виждал леки, товарни, лекотоварни, самосвали и седлови влекачи. Не - всички сме все автомобилни журналисти с над десетилетен стаж. И автовози сме виждали. Пълни, празни, с всякакви влекачи, прицепи, платформи и ремаркета. Виждали сме пълни и полупразни автовози с различен капацитет и конфигурация, но подобно чудо не бяхме виждали...
Към България се движи лавина от автовози. Всички с българска регистрация и всички натоварени до козирката с употребявана стока. Видите ли автовоз с употребявана стока, няма нужда да гледате регистрацията му. Българска е. Гаранция. Видите ли автовоз с българска регистрация, няма нужда да гледате натоварената стока. Употребявана е. 100%.
Пъпли лавината от единични, двойни и тройни автовози, архаични паяци, ремаркета и модерни деветместни прицепи, тълпи се по граничните пунктове, напъва се и пъшка под товара. Но вози! Извозва към България автомобилното минало на Европа с цел печалба, докато ние, будалите, отиваме в Женева, за да видим автомобилното бъдеще на Европа. С идеална цел...
Та пътуваме си с колегите и се чудим. Всеки един от нас е написал по един малък роман от статии защо тази уникална лавина с български регистрационни номера и отрупани с "нов внос" прицепи трябва да бъде спряна. Задавал е въпроси. Защо по пътищата няма подобен катун от автовози с със словенска регистрация например? Защо в Хърватия броят на продадените нови автомобили не е пет пъти по-малък от този на употребяваните? Защо в Румъния има драстични ограничения пред вноса на самоходен скрап? Защо Горубляне трябва да се превръща в автомобилната вехтошарница на Европа? Чудим си се ние, но от това полза никаква - керванът си върви в едната посока, а ние си се чудим в другата.
Пълно разминаване в посоките. За европейско мислене у нас очевидно все още не може да става и дума, защото докато Европа налага ограничения върху емисиите на въглероден двуокис и разгорещено спори за десет грама на километър, ние внасяме хиляди тонове екологичен отпадък без капка мисъл за последствията. Доброволно. От години. С ускоряващи се темпове.
Разбира се, моментът за плащане на сметката ще дойде. Много по-рано, отколкото очевидно очакваме. И ще ни дойде изневиделица, защото очевидно продължаваме да стоим с гръб към проблема. Позволявайки по пътищата към България да тече миналото на автомобилна Европа и допускайки пред регистрационните пунктове на КАТ да се вият опашки от пенсионирани ветерани, ние демонстрираме загърбване на проблема. С това не ставаме по-богати. Не си спестяваме нищо.Само отлагаме и отежняваме един проблем, който утре неминуемо ще тежи на нашия гръб. И на нашия джоб. Кой мислите, е извозен в тази ситуация?
Извозените сме ние. И нашите деца и внуци. Приемайки автовозите с автомобилната смет на Европа, ние извозваме бъдещето си. В екологичен, икономически и какъвто щете още план. Към настоящия момент никой не може да оцени в пълнота проблемите, с които тепърва ще се сблъскваме. Едва ли ще успеем да почерпим и опит отнякъдем защото постепенно се превръщаме в уникален случай. Сами се тикаме в задънена улица. Сами затрупваме изхода й с боклук.
Как мислите, кой би могъл да спре това? Кой би могъл да каже "не" вместо нас? Как мислите, дали не е по-добре да го направим веднага, вместо да се чудим как да го направим утре...

_________________
Семейният бутик
The Family Boutique


Пон Май 28, 2007 11:28 pm
Профил ICQ YIM
UNREAD_POST 
Toва е трагичната българска действително. Не знам още колко години ще минат преди да спрем да караме коли, извадени от моргите в Европа, удряни и какво ли не :cry:


Сря Юни 06, 2007 12:24 am
UNREAD_POST 
Според мен, причините са основно две. Първата, изключително ниския доход на населението. Къде е Румъния, къде е Хърватия, да не говорим за Словения или Чехия. Втората е, че в БГ няма политическа воля за спирането на вноса на стари автомобили. Няма, защото има далавера. Има ли далавера, всичко се погазва. Да, ще страдаме и то много.


Сря Юни 06, 2007 5:21 am
Кара Фиатче 126
Кара Фиатче 126
Аватар

Регистриран на: Чет Май 17, 2007 2:40 pm
Мнения: 121
Местоположение: София 19 Люлин
UNREAD_POST 
Много прочувствено написано. Много ми хареса статията. Наистина много е лошо да караме втора употреба коли. От сега нататък само нови ще си купувам. Не знам какъв човек трябва да си в България, за да изръсиш подобна простотия. При средна заплата от 300 лева и 500 лева минимална месечна вноска за нов лизингов автомобил как точно ще стане? Защо всеки, който се докосне до 4 цифрена заплата веднага обявява всички останали за отрепки? Нима всички нисши и бедни хора с нормални за България дооди трябва да ходят задължително пеша?
Да, знам. От екологична гледна точка, новите коли пушат по-малко, "новият внос" няма катализатори, не са изправни колите, изобщо боклуци. Аха да повярвам, че там е проблемът!
Нека помислим. Всички автомобили нов внос минават на технически преглед пред КАТ. Всички автомобили минават ежегоден технически преглед в сервиз. Ако не са изправни не би трябвало да се карат. Къде тогава е проблема? Проблемът е в корупцията и в симптоматичните решения, които постоянно се взимат за справяне с един или друг проблем. Ако прегледите не се правят както трябва, не са виновни колите. Виновни са преглеждащите. И тези, които ги контролират. Защо няма нито един наказан за престъпна небрежнст?
А от екологична гледна точка какво е положението? Ако един автомобил се поддържа изправен и се експлоатира правилно, ще изхвърли доста по-малко парникови и токсични газове през експлоатационния си срок, отколкото металургичният завод, който претопява автомобила на всеки 5-6 години експлоатация. Но за това никой не мисли. След като една машина е направена, много по-екологически изгодно е тя да се поддържа и използва, дори да се модернизира, отколкото да се изхвърля на боклука и да се изгаря кокс за претопяването й отново и отново.

Не ме разбирайте погрешно. Не агитирам всички да карат стари и строшени коли. Иска ми се просто критериите да са научни и технически, а не симптоматични. Искам всички автомобили на пътя да са технически изправни и еколгично чисти. И не вярвам, че това зависи единствено от възрастта и броя последователни собственици. Искам поне едно нещо да направим както трябва.

_________________
Чук, тел, клещи и маматааа!
________________
Tipo S 1.4 i.e. '94


Чет Юли 19, 2007 12:01 pm
Профил ICQ WWW
Фиат идол
Фиат идол
Аватар

Регистриран на: Нед Мар 25, 2007 10:31 pm
Мнения: 5921
Местоположение: София 13 Надежда
UNREAD_POST 
Аз също карам стара кола, но напълно подкрепям статията. Не съм с нова кола защото това би означавало повече от половината ми заплата. Старата кола обаче трябва да е в перфектно състояние и да покрива всички изисквания за безопасност. Също така като старата кола почне да ми докарва годишните разходи за един лизинг ще я махна и ще си купя нова кола. Често пъти българите пренебрегваме това. Стойността на придобиването на стар автомобил ни привлича, но после не правим сметка на разходите по подържането му.
Един чужденец не различава разхода за кола от ежемесечния си разход за ток и телефон. Той знае, че еди колко си всеки месец са за автомобил и толкова. Като автомобила одъртее го връща и продължава със следващия по-нов модел.

PS: Статията вероятно е написана след емоционален порив.

_________________
Семейният бутик
The Family Boutique


Чет Юли 19, 2007 12:14 pm
Профил ICQ YIM
Кара Фиатче 126
Кара Фиатче 126
Аватар

Регистриран на: Чет Май 17, 2007 2:40 pm
Мнения: 121
Местоположение: София 19 Люлин
UNREAD_POST 
За каквото и да се говори, става въпрос за пари.

Факт е, че войната срещу старите коли не се води по екологични съображения, нито е свързана с безопасността на движението. Това не са неща, от които някой печели пари. А и щеше да се действа доста по-рационално. Войната се води от вносителите на нови коли, които очакват повишаване на продажбите, съответно на печалбите си, ако се ограничи или забрани вноса на употребявани машини. Факт е, че вносителите на автомобили финансират командировките на журналисти по автоизложенията по света. Не ги упреквам. Всеки се бори с каквото може. Просто смятам, че е важно да разбираме мотивите, които стоят зад всяка една теза. Така можем най-добре да си съставим собствено мнение.

_________________
Чук, тел, клещи и маматааа!
________________
Tipo S 1.4 i.e. '94


Чет Юли 19, 2007 1:02 pm
Профил ICQ WWW
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 6 мнения ] 


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  


  Tyxo.bg counter Display Pagerank
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Превод: web-hosting.bg