Нашествието на фалшиви стоки на родния пазар се превръща в приближаващо унищожително цунами, твърдят хора от бранша. Ако не се ограничи вносът им, след 10 години няма да останат българи в страната ни. Така запознатите прогнозират резултата от пътнотранспортните произшествия, причинени от некачествени ремонти и резервни части.
Неравностойната битка между вносителите на оригинални и фалшиви авточасти и аксесоари става без участието на държавата, която неглежира този сериозен проблем. Това не е претенция на един или друг недоволен търговец. Темата е свързана директно с безопасността на движението по пътищата в страната.
Най-фалшифицираните резервни части
Най-оборотните резервни части, които попадат в категорията “фалшифицирани”, са накладки, свещи, маслени и горивни филтри. Най-трудно се дублира цилиндровият блок. “След три години ще видим и автомобил-менте”, хлърля “бомбата” Радослав Костадинов, официален вносител на марка резервни части за автомобили.
Какво се крие зад думата “менте”
Резервна част-менте няма, но има стоки с много ниско качество, твърди дългогодишният търговец. Напоследък неоригиналните части се продават на цената на оригиналните. Много трудно е разграничаването им от пръв поглед. За обикновения клиент е невъзможно, категоричен е събеседникът ми. Рисковете, които крие ремонт с фалшива част, са огромни. Ако, например, монтирате свещи с недоказан произход, автомобилът няма да запали. Най-масовите оригинални свещи би трябвало да издържат пробег от 30 000 км. Ако се доверите на шарнирен болт със съмнително качество, няма гаранция колко километра ще измине колата, преди да се счупи възелът. Възможно е това да се случи след 10-тина километра.
Годишната консумация на запалителни свещи в България е четири милиона броя. 80 процента от този обем се пада на търговията с неоригинални резервни части. “Оригиналната” се харчи на пазара около 2.50 лв бройката. Ментето се предлага за около 1.50 лв. “Напоследък търговците се изхитриха и започнаха да продават и неоригинални резервни части на цената на оригиналните.”
Последици при използване на филтри с ниско качество
Маслото преминава нефилтрирано. Клиентите трябва да знаят, че фалшивият филтър ще унищожи лагерите след около 30 000 изминати километра. Няма такъв качествен продукт с цена от 0.60 лв. или 1 лв. Ако се сметне, че в него е вложен качествен материал, труд, транспорт и други разходи, ще стане ясно, че такава реална стойност е невъзможна, та дори и стоката да е внесена от Китай. Ако някой е имал нещастието да закупи подобен филтър, нашият съвет е да го отвори. Със сигурност това, което види, няма да му хареса. Има случаи, когато маслото изобщо не минава.
Коя е истинската стока
Качествените продукти са предназначени да издържат на натоварването на автомобилите. Дори и в екстрените ситуации на шофиране в България, недопустимо е след поставяне на нов шарнирен болт да се скъса след около 200-300 км пробег. Риск носят болтове, струващи между 2 и 3 лева.
Съществува ли марка на пазара, която да е застрахована от “прекопирване”?
Няма фирма, която да не е застрашена от фалшифициране. Всичко се произвежда - от най-известните до слабопопулярните марки. Все пак за да имат клиентите сигурност трябва да държат да им се издаде касова бележка. Ментетата са толкова добре изработени, че купувач и продавач не биха могли да направят разлики между фалшификат и оригинал с просто око. Ментето вече няма разпознаване. Държавата си затваря очите.
Да отида ли при кварталния майстор?
Ако се доверите на кварталния майстор с гаражния “автосервиз”, бъдете сигурни, че сте си подписали абонамента за повторно скорошно посещение. Там гаранция не очаквайте. При всички случаи обаче, сметката ще доближава стойността на ремонт с оригинални резервни части.
Проблемът
Проблемът тръгва от входа на митницата. Стоки от Китай или Турция трябва да се проверяват, съветва Радослав Костадинов. Неоригиналните резервни части се внасят на много ниска цена и качество, далеч под очакваното. Не разполагат с документ за сертифициране и произход.
Няма контрол
Официалните дистрибутори на оригинални резервни части вдигат безпомощно ръце пред масовото настъпление на ментетата. Търговците на автомобилните стоки вече са изкушени от цените, на които се предлагат фалшификатите. “Дистрибуторът не може да бъде лоялен. Ако цената на една свещ с доказан произход излиза около 1.40 лв. след плащане на всички необходими държавни налози, мита и данъци, същата стока от Китай се калкулира на 0.50 лв. Печалбата е петкратно по-голяма, качество - няма. Със сигурност автомобилът няма да запали, тъй като клиентът не е закупил стока, отговаряща на предназначението си. Тези търговци разчитат на еднократната печалба и многото клиенти. 500 продадени свещи на месец са напълно достатъчни, за да заработи прилична заплата от 750 лв.”, изчислява официалният вносител на оригинални резервни части и добавя: “Тези търговци са лоялни към държавата. Те плащат данъците и митата, но за неоригалните части стойностите са им занижени многократно. Тяхната вина е, че използват неправилно търговската марка. А ние плащаме за тази търговска марка и я защитаваме”, твърди Радослав Костадинов.
Защита на клиента
Клиентът може да се защити единствено след представяне на касов бон от покупката на некачествената стока. Този документ е основанието за приемане и подаване на рекламация. Без него потърпевшият клиент няма да бъде обезщетен от търговеца или официалния вносител на съответната марка резервна част.
Има ли шанс...
Шансът да се ограничи вносът на неоригинални резеврни части е да се повиши контролът на митниците. При влизането на стоката в страната да се описва и марката на продуктите, които да подлежат на сериозни проверки от страна на граничните охранители, подчертава представителят на търговска марка резервни части. Влизането ни в Европейския съюз ще ограничи драстично вноса на неоригинални резервни части. Контролът няма да се осъществява на българска, а на гръцка митница. А това е основание да се надяваме, че южните ни съседи ще си гледат по-добре работата.
Основният фактор за ограничаване на търговията с опасни резервни части остава самият клиент. Събеседникът ми е убеден, че ако всеки от нас върне и изиска полагащото му се обезщетение от търговеца, продал некачествена стока, той няма да посегне към менте отново. Личното съзнание и непримиримостта с преливащите ментета са двигателите за “очистването” на пазара и спасяването на човешкия живот.
Позицията на Федерацията на
потребителите в България
В затрупаната от проблеми тема за защитата на потребителите от фалшивата стока в света на хората и автомобилите търсим мнението на инж. Павел Кърлев, изпълнителен секретар на Федерацията на потребителите в България.
На пазара има над 40 вида антифризи, половината от които... замръзват далеч над посочената температура. Темата е необятна, проблемите - сериозни. Отново липсват средства за изследване на продуктите, посочени в подадените сигнали за стоки менте.
Федерацията на потребителите в България е обществена организация... за разлика от държавната комисия по търговия, от агенцията по стандартизация. У нас има 14 организации, които имат право да се борят, да изземват и да унищожават фалшиви некачествени стоки. Но държавните институции са онези, които би трябвало да се заемат с изследванията и проучванията на стоките на родния пазар.
При нас постъпват доста сигнали от потърпевши на бензин. Във Федерацията постъпват жалби от некачествено гориво, заредено от бензиностанция. Има една специализирана лаборатория, която трябва да гарантира качеството на горивата, предлагани у нас. Проблемът е широко разпространен и при моторните масла. В много случаи смазочният продукт не отговаря на качеството, за което претендира търговецът или самото описание на опаковката. Първата спирка на “ужиления” клиент е Комисията по търговия и защита на потребителя. Това е началото на безкрайно ходене по мъките от Държавната агенция по метрология и надзор на пазара, в чиято структура се намира лабораторията за изследване на горивните продукти. Обикновено търсещата правата си жертва спира борбата си безрезултатно.
По отношение на резервните части държавата преди около две години се опита да се намеси и да сложи ред. Излезе наредба, която регламентираше специален контрол на работещите в този бранш. За съжаление този нормативен документ не проработи поради липсата на административна воля. Много бързо, в рамките на няколко месеца, този държавен ангажимент беше изпратен в небитието. Въпреки това 80% от предлаганите авточасти не са онези “фирмени” оригинали, които смятаме, че купуваме.
Антифризите, които се предлагат в повечето случаи, на практика не изпълняват функцията си. Имаме достатъчно сигнали като основание да изпитаме най-разпространените марки на този продукт. За да изпълним това обаче трябваше да вложим по-малко от 1 000 лева, които не успяхме да осигурим. Защото държавата освен пълното неглижиране на проблема е обърнала изцяло гръб на защитата на потребителите от нелоялни търговци и производители. Затова отправям въпроса директно към Комисията по търговия, Държавната агенция по метрология и технически надзор, в чиито структури се намират съответните лаборатории: Защо не направиха подобно проучване? Те получават заплати от данъците, които плащаме.
За жалост, освен с измама, тази тема е свързана с нашата безопасност. В момента потребителят разчита единствено на себе си, за да осигури безопасността в автомобила си. Трябва да се знае, че касовият бон е основното доказателство, с което клиентът може да потърси правата си. Без този документ усилията му са обречени.
Разликите в свещите за познавача
Оригинални:
- В щрихите върху металната част между резбата и
шестограма има цифра и буква, които означават
годината и мястото на производство.
- При свещ N9YC виждаме ясно квадратен знак,
определящ държавата на произхода.
- Mежду уплътнението на порцелана и метала има
лепило, което се поставя при валцоването на свещта.
- Електродът е бял.
- Основата на електрода е медна.
- Резбата - щампована от шест удара.
- Надписът на марката и модела на свещта е ясен.
- Изображението на свещта върху кутията е ясно,
с метален отенък.
- Баркод - последните щрихи са удебелени.
Неоригинални:
- В щрихите върху металната част между резбата и шестограма няма цифра и буква
(означаващи годината и мястото на производство).
- При свещ N9YC виждаме ясно вместо квадратен знак - триъгълник. Най-елементарно казано,
посочва държава, в която вече не се произвеждат свещи (както е в Белгия от 10 години).
- Между уплътнението на порцелана и метала няма лепило, което се поставя при самото
валцоване на свещта.
- Електродът е син (поради различния начин на сглобяване на продукта - при изпичането му
при 1 100 градуса по Целзий. От високата температура “посинява” и вече не може да
изпълнява функцията, за която е предназначен.
- Основата на електрода е обикновена тел.
- Резбата - правена на струг. При завиване впоследствие може и да не се отвие.
- Надписът на марката и модела на свещта е изтрит на места с лош печат.
- Изображението на свещта върху кутията е мътно, с червеникъв отенък.
- Баркод - последните щрихи са изтънени и отговарят на друг модел свещ.
Последствия за автомобила: ако електродът се счупи и попадне в двигателя, се наранява
буталото и главата. Щетите и разходите стават огромни.
Последствия за хората: Ако още 10 години продължи нашествието на резервните
части-ментета, у нас няма да останат българи в резултат на пътнотранспортните произшествия,
провокирани от некачествените ремонти на автомобилите (прогноза на Радослав Костадинов
Все още сме далеч от времето, когато масово ще се купуват нови автомобили. Най-оборотният пазар на коли е този на употребяваните возила. Въпреки че автокъщите се “пукат по шевовете”, изненадващи са данните от най-посещавания сайт за автомобили mobile.bg за периода от 1 януари до 1 март 2006 г. Според източника търсенето на употребявани автомобили надвишава предлагането.
Сънародникът ни не изневерява на традиционната си привързаност към германските возила. Проучването на “АВТО пазар”, направено със съдействието на mobile.bg, показва ясно, че всеки шести посетител на сайта иска да купи Volkswagen. Близо 17 на сто от всички електронни запитвания са насочени към германската марка. Въз основа на тези цифри колите, произведени във Волфсбург, запазват лидерската си позиция по търсене в България. Статистиката сочи, че
предлагането е по-слабо от търсенето.
Само 14 процента от всички возила за продажба се падат на Volkswagen.
Второ място в челната германска петица по “оглеждане” на употребявани автомобили запазва Opel с дял от 13.51 на сто от всички натискания на бутон “търсене”. И тук предлагането е с цял процент по-слабо от желанията на мотивираните кандидат-купувачи.
Audi се радва на близо 10-процентов интерес от страна на гостите на mobile.bg. Със съжаление те обаче установяват едва 8 на сто наличие на обяви за продажба с тази марка - това отговаря на процента на търсене на BMW. Предлагането на баварците е отново с 2 на сто по-слабо от търсенето.
Петицата с най-висок интерес се оформя със следващия германски производител - Mercedes. На тази марка принадлежат над 6 процента от запитванията на посетителите в сайта. Както наскоро един европейски наблюдател беше отбелязал, че
България е страната на Мерцедесите
и в електронния източник с най-богата база данни това твърдение се потвърждава. С две на сто предлагането надскача търсенето.
Отношението към германските употребявани коли е последвано от признанието към френските им съперници. Напук на пазара с нови возила у нас, тук марката
Peugeot е изпреварена от сънародницата й Renault
с цял процент (4 към 5 съответно) по отношение на желанията на кандидат-купувачите. За сметка на това предлагането е с 2 на сто по-голямо от търсенето. Подобна е ситуацията с марката Ford като цифрите са 5 към 8 процента в съотношение “търсене:предлагане”.
Точно 3 на сто в полза на броя обяви в сайта е разликата за италианските FIAT, 2 процента - за японските Honda. Чувствително е разминаването в търсенето и предлагането на Toyota. Оказва се, че над 2 процента от всички запитвания са към тази японска марка. Публикуваните обяви за продажба на тези автомобили не достигат дори един процент - едва 0.91 на сто.
Дисонанс
със същия знак - с 2 процента в полза на предлагането, се анализира от статистиката на mobile.bg с профил Lada.
Интересът към останалите марки отговаря на обема публикувани обяви.
Анализът сочи още, че кандидат-купувачите продължават да се насочват към
автомобили от ниския ценови клас.
Скъпите коли се ползват със слаб интерес в сайта за употребявани коли (което донякъде е логично). Запитванията на Aston Martin, Infiniti, Maybach отчитат едва 0.05 процента от всички кликвания от различни IP-адреси.
Golf
е моделът-рекордьор по търсене от страна на потребителите на сайта, интересуващи се от марката Volkswagen. 42 на сто е делът, формиращ интереса към тези автомобили. Обявите към 1 март 2006 г. са 52 процента от всички публикации за продажба. VW Passat е точно наполовина търсен и предлаган.
Най-“кликваният” модел на Opel
е Astra. 28-те процента желаещи да купят точно тази кола имат шанс да изберат своята измежду 31-процентовия дял на обявите, касаещи германския автомобил. Предлагането на Vectra - втория модел на Opel по търсене в сайта mobile.bg, също е оптимистично за кандидат-купувачите - (22.60 процента от всички публикации за продажба на марката срещу 18.85 на сто търсене). Почитателите на Corsa са над 14 процента, но предлагането е кът - 1 процент по-малко.
Audi
отчита най-голямо търсене от страна на българските купувачи към моделите А4 (24 на сто), 80 (20 на сто), А6 (12 на сто). Предлагането на колите надхвърля запитванията.Анализът на съотношението “търсене:предлагане” на модели на Mercedes води до парадоксални резултати. Както вече споменахме това е една от най-търсената марка у нас. S-Klasse печели най-голямо уважение от страна на интернет-сърфистите. Търсенето тук е близо 14 на сто от всички останали модели на германската марка. Изненадата в статистиката е изключително ниското ниво на предлагане - едва 1 процент от обявите в сайта. Подобна, макар и не толкова отчетлива, е ситуацията при другите модели. Интересът към S500 е ангажирал дял от 5.5 на сто. Продаваните коли от този модел на Mercedes са само 4 на сто от всички останали.
Тенденцията “засилен интерес - слабо предлагане”
се повтаря при моделите SLK (4.5:3 на сто), S600 (5:2 на сто), E-Klasse (3.5:0.6 на сто), C-Klasse (2:0.5 на сто), където се наблюдава най-голяма разлика в процентното съотношение.
Слабо търсене - масово предлагане
бележат моделите Е220 (3.5:9.6 на сто), CLK (3:9 на сто), S350 (2.7:9.8 на сто), С220 (2:7.2 на сто), S320 (1.5:4.7 на сто), CLS350 (1.4:6 на сто), Е200 (1.12:8.24 на сто), А170 (05:5.3 на сто), С180 (0.4:4.3 на сто) и 200 (0.2:1.2 на сто).
Неведнъж сме споменавали, че автомобилният пазар е индикатор на икономическото (благо)състояние на жителите в нашата страна. Ако допреди няколко години “таванът” на най-масово купуваните автомобили беше 2 000 - 3 000 лева, статистиката на mobile.bg за периода 1 януари - 1 март 2006 г. ясно сочи, че цените на най-търсените употребявани коли за всички марки са в границите на 3 000 и 6 000 лева. С чувствителен процентен ръст в интереса следват стойностите между 10 000 и 15 000 лева. Немалък е процентът на кандидат-купувачи, насочили вниманието си към най-високия ценови клас - над 100 000 лева. Средно за всяка марка тези платежоспособни интернет-купувачи оформят около 2 на сто от всички запитвания в сайта mobile.bg.
