soulkeeper
Фиат маниак
Регистриран на: Вто Апр 04, 2006 2:12 pm Мнения: 624 Местоположение: Стара Загора
|
 Колко ще струват колите след месец?
Вече стана ясно, че няма да се сбъднат прогнозите за драстично поскъпване на автозастраховките.
Прогнозите за двойно покачване на цената на шофьорските курсове, също се оказа “надценена”. През последния месец те поскъпнаха с 20-30 лв. и вероятно този темп ще се запази, но едва ли достигнат предварително оповестените 700 лева.
Като че ли не се очертават драстични промени и на пазара на нови автомобили.
Догонването на ценовите нива в ЕС ще бъде основният движещ фактор, тъй като за разлика от пазара на употребявани автомобили, новите коли, продавани у нас сега са с 15% по-евтини от същите марки в Европа. Цените няма да се вдигнат драстично, а изравняването на европейските и българските цени ще стане в рамките на 6-7 години, прогнозира собственикът на един от 9-те големи автокомплекса в Пловдив Димитър Анастасов, цитиран от Дарик радио. Годишното поскъпване ще бъде в рамките на 2-3%.
Цените на най-евтините автомобили втора ръка, които сега варират от 3 000 до 6 000 лв, ще паднат след нова година средно с 1000 лева, прогнозира той. Според него по-чувствително увеличение след влизането в ЕС ще има само за по-новите коли “втора ръка” с цени над 10 000 евро. То е заради новата формула на пресмятане на ДДС, която в Европа се начислява върху стойността на автомобила, а не според мощността на двигателя, както е в момента у нас.
Основният фактор за тази промяна са
данъците и таксите. Сега при вноса на стари автомобили се плащаше ДДС, което зависеше от конските сили, а не от реалната цена и в случаите, когато вносителят е физическо лице, този данък не се възстановяваше. Когато вносът се извършва от фирма, тя има право на данъчен кредит. От Нова година купувачът на употребявана кола ще плаща само съответното ДДС в държавата, където става сделката, а не и на българската митница. Данъкът ще се начислява върху стойността на автомобила и тъкмо това ще доведе до очакваното поскъпване при по-новите употребявани автомобили.
На практика вносът ще става по два специални режима: Единият е за новите коли (до 6 месеца и изминали до 6000 км). Те се облагат само в страната на местоназначение, независимо кой е получател. Това означава, че и гражданите са длъжни да си плащат ДДС в 14-дневен срок, ако сами внасят коли. Но когато колите са стари и се доставят на купувачи, нерегистрирани по ДДС се прилага режимът на дистанционните продажби, който изисква данъкът да се плаща в страната на произход, например Германия.
Очакваното въвеждане на екотаксата, която ще бъде от 100 до 250 лева, няма да компенсира практическото отпадане на ДДС за старите коли (виж таблицата). Таксите ще се плащат при първа регистрация на колата, което изключва повечето трошки, които изпълват тротоарите и междублоковите пространства. Продуктовите такси (за рециклиране на колите, когато бъдат спрени от движение) ще се увеличат от 80 на 100 лв.
За вноса от Германия, Италия и други европейски държави няма да се дължат мита, както и сега. Колите, внасяни от страни извън ЕС, ще се обмитяват с 10%, като има леко понижение за митото на колите втора употреба, но то на практика няма да засегне този сегмент на пазара. Акцизът за мощните коли засега се запазва. Изискването ДДС върху колите, взети на лизинг, да се плаща изцяло, ще засегне само купувачите – физически лица, доколкото фирмите могат да си приспаднат платения данък. Има възможност за уговорка за разсрочено плащане на данъка. Това не засяга договорите, сключени до 31 декември 2006 г. За заварените случаи всяка погасителна вноска по лизинга се смята за отделна доставка, ако до края на януари 2007 г. в НАП бъде предаден предвидения в параграф 9 на преходните разпоредби опис.
_________________ FIAT - TIPO 2.0i
|