Тунинг на електроника за газова автомобилна уредба Извинявам се за нефокусираните снимки. Правих ги в полеви условия с кофти телефон, печеше здраво слънце, беше голям ветрилник и много студено преди 2 дни. Явно системата на форума не поддържа автоматично смаляване на снимките. За сега не знам как да им кажа да изглеждат по-малки.
Ако модераторите не могат да намерят място темата, мятайте смело в общи приказки

Само споделям опита си и за други в същото положение.
Става друма за ръчна газова авто-електроника при която е възможно изобщо да не се кара на бензин. Палиш и караш на газ без проблеми. Важи само за карбуратори като моето возило Fiat Tipo'88.
Обаче има тънкости които не са спазени в класическите газови електроники. Защото на запад карането на газ е само за екология. Само глупаците карат на газ. Дори и в Хърватска почти няма коли на газ.
Проблема който решавам тук е свързан със задавянето на двигателя при запалване. Пали се винаги с по-малко количество газ отколкото при ход. Обаче всяко газово си има един интервал при запалване през който клапана се отваря и затваря след известно време. Това отваряне за кратко е необходимо единствено за студено запалване.
Проблема е, че схемите от този тип не следят нито температурата на подгрева в смукателния колектор, нито дали двигателя е бил изгаснал току що, и сега пак въртим да запалим.
Именно от това се получава пренасищане не горивовъздушната смес и двигателя се дави.
Това е въпросния контролер:




А това е схемата му. Тук таймерът изобщо не участва като таймер. Ползва се само като тригер с цел по-дълъг живот на контактите на релето:

Притока на газта при начално запалване се намаля посредством времето за задръжка на клапана за студена газ. Да ама времето е прекалено голямо за двигател 1,4. Намлям времето 4 пъти като успоредно на R4 свързвам съпротивление 15kOm. Сега пали безотказно, без никакво задавяне. Без значение дали двигателя се изгасва от ключа или от претоварване.
Все пак ако някой иска да има повече газ при студен старт, може да ползва двойката тример R^ и кондензатор свързани последователно през диодче на краче 2 и 6 на таймера. Тримера трябва да има стойност около 100kOm, а кондензатора - най-малко 10uF.
За двигател 1,4 удължения импулс при студен старт не е необходим и затова съм го дал с пунктир.
А извод R и неговия червен светодиод така и не разбрах за какво служат. Но, факта че е активан само в режим газ ми навява мисълта че е възможно да сигнализира дали температурата на двигателя е достигнала необходимата стойност. Всъщност така е при италианските газови уредби монтирани в Италия. Тук пишмат майсторите маат с правата лопата и както дойде.
Някой знае ли за какво служи извод R? При мен никъде не е свързан.
Благодаря.
Иначе колата си работи без проблем независимо топла или студена.
Дори при -20 палих без зор, но това е друга бира.
Изкарвам същата мощност както при бензин при това без да имам газов инжекцион, но това пък е още по-друга бира
Просто ме дразнеше факта, че когато повече от месец съм карал по-мощна кола и като се върна на тази не натискам повечко педала на газта на някое баирище при потегляне и двигателя гасне. Като по-късно сместа се пренасища (независимо дали при топъл или студен двигател) и пали трудно с доста въртене. Просто търсих начин хем да избегна пренасищането при принудително спрян двигател и последващ топъл старт, хем да имам добро насищане при първоначално палене на студен старт. Второто се постига с двойката паралелно свързани тример R^ и електролитен C и последователно свързаното им диодче.
Бързо повишаване на цилиндровата температураГръмнал съм 5 заека с един изстрел:
1) Липсва неприятна миризма на недоизгоряло масло откъм двигателя;
2) Екология;
3) Икономия на гориво;
4) Бързо повишаване на температурата в цилиндрите скоро след запалване на двигателя;
5) Не се зацапва горивната система от маслени полепи.
4-тата причина е достатъчно основателна за да не отпишем картерните напълно дори и при стари двигатли над 150000km.
При Fiat Tipo италианците са решили проблема изненадващо добре.
Маркуча малко след искрогасителя се разделя на два маркуча - тънък и дебел.
По дебелия маркуч се движи газовата съставка и директно влиза в горивната система без да минава през филтър. Ужасно много цапа.
Истината е обаче в тънкия маркуч:

Тунинга е направен на двукамерен карбуратор Weber. Тънкия картерен маркуч влиза точно до маркуча за вакуумната клапа на смукача, като и двата са директно свързани с долната страна на карбуратора от към всмукателния колектор. Ускорителната помпа остава вляво.
Тънкия картерен маркуч служи за да обира тежките твърди частици и полепи и директно да постъпват във всмукателния колектор без да минават през карбуратора. Това гарантира 100% незацапване на горивната система.


Така съм свързал двете части, защото маркуча се беше прокъсал.

Проблема е, че италианците са направили прекалено тесен щуцер от долната страна на карбуратора към всмукателния колектор, от порядъка на 0,4-:-0,5mm. Това вероятно за нови двигатели има някакво значение, но не и за стари прескочили 150000km и заредени с масла не от първа хубост

Спомням си още на 120000km когато разглобявах карбуратора за почистване, че този щуцер беше задръстен и всичките буклуци цапаха карбуратора отгоре.
Разрешил съм проблема с всредло 1,3mm. Смятам, че по-голямо разширение не му е нужно. Важно условие е, при запален двигател при изключена скорост на празен ход и при ускорение от въздушния филтър да не излизат маслени пушеци. Всичко трябва да се обира от малкия маркуч.
Така двигателя много по-бързо установява работната си температура в цилиндрите и много по-добре се държи при директно запалване на пропан-бутан. Разбира се за бързото покачване на цилиндровата температура известна заслуга има и пропан-бутана тъй като температурата му на изгаряне е по-висока отколкото на бензина.
За сега 2 години карам така и проблем от картерните газове не съм имал.
Предварително повишаване на цилиндровата температураПредварителното повишаване на температурта в цлиндрите е необходимо условие за поддържане на оборотите между запалването на двигателя и времето за загряване на картерните газове.
При всички моно- и пълни инжекциони, а и при Fiat Tipo с Eco-Box, се съществява посредством електрически подгрев във всмукателния колектор (горивния канал).
Аз съм с газов изпарител Lovato загряван от охлаждащата вода, и топлинното разширение на пропан-бутана при студен старт се осъществява именно от този електрически подгрев.
Термоизключвателя за бензин обикновено е за температура 33C, защото за запалване на бензин не е необходимо по-дълго подгряване.
Но за запалване на пропан-бутан, това подгряване играе много важна роля особено при минусувите зимни температури на околния въздух.
По възможност термоизклячвателя трябва да бъде подменен с такъв до температура 66C. Намира се по магазините. Аз съм с такъв и колата се чувства отлично както при студено запалване на газ така и на бензин.

Това на снимката е термоизключвателя на подгрева на всмукателния колектор, а червения проводник под него захранва подгрева. От старите модели на Fiat Tipo само карбураторите с Eco-Box имат такъв подгрев, защото предпазителя 20A се намира в Eco-Box модула.
Не е необходимо да си правим луди експерименти с пропан-бутана, като например рязана подгряваща свещ за дизел завинтена в изпарителя, защото можем да се взривим при евентуален пропуск на въздух и само една искра. А може и без искра.
Именно поради това подчертавам, че за да се повиши работната температура на гориво-въздушната смес в цилиндрите, а от там и разширението на пропан-бутана в тях, е необходимо само да подадем топъл въздух.
Нали за това зимата въздух се взима от економайзера под изпускателния колектор.
За автомобилите без електрически подгрев няма проблем при изработването на такъв, като монтажа му е изключително лесен и безопасен. Монтира се във въздуховода близо до економайзера. Целта е да бъде загрят въздуха преди въздушния филтър, а не пропан-бутана. Това гарантира 100% безопасност е ефективност.
Обикновено се изработва от тези материали:
Алуминиева кутийка от дезодорант, бира или безалкохолна напитка.

Какъв да е нагревателен или канталов проводник. Може и от стара ел.печка. Температурата не бива да е висока за да не се запали хартиения слой на въздуховода.

Порцеланови лустър клеми за закрепяне на проводника по стените на алуминиевия цилиндър. Бакелитови лустър клеми е абсолютно недупостимо да се ползват тъй като са прекалено крехки за вибрациите на двигателя.

Тази горивна уредба вече повече от 2 години работи безотказно, и дори пали от раз както на бензин така и на пропан-бутан, дори и при температура -22C през тази люта зима. Независимо от сгъстяването на некачественото масло с което бяз заредил предното лято.
И на последно място е необходимо да се спомене, че проводника свързващ имровизирания електрически подгрев с термоизключвателя му задължително трябва да е с тефлонова или високотермична силиконова изолация, тъй като ще бъде в непосредствена близост до изпускателния колектор и двуцевката.
Запалване на пропан-бутан - положения на ръчния смукачПри студено запалване на бензин ръчния смукач трябва да е издърпан до край, така че спомагателната дроселна клапа да е плътно затворена:

При запалване на двигателя той създава вакуум който действа на вакуумната мембрана на смукача и отваря лекичко спомагателната дроселна клапа, колкото да влиза въздух така че да се поддържат оборотите на незагрелия двигател с достатъчно обогатена гориво-въздушно смес според температурата на цилиндрите:

Тук моята вакуумна мембрана е лепена с бинт и епоксидна смола, защото й се счупи пласмасовия щуцер от старост. И по-добре, че се счупи, защото се оказа че е бил пукнат и затова не е можела да работи добре. Сега е в отлично състояние.
При запалване на газ (пропан-бутан) спомагателната дроселна клапа трябва да е леко отворена за да влиза достатъчно въздух:

За запалване на бензин, смукача трябва да се издърпа до край.
За запалване на газ, смукача трябва да се издърпа почти до край.
Моят смукач е на степени и това при карбуратор Weber е предпоследна степен.
При заграят двигател клапата на смукача е напълно отворена:

При запалване на пропан-бутан вакуумната мембрана на смукача почти не действа.
Тайната се крие в това, че в близост до нейния щуцер от страната на карбуратора се намира щуцера на картерните газове, а и още в принципа на действие на редуцир-вентила.
Ако двигателят създаде вакуум, този вакуум ще е достатъчен да отвори редуцир вентила повече и да вкара повече газ от изпарителя. Гориво-въздушната смес се преобогатява и двигателят изгасва. В повечето случаи изобщо не може да запали. Съотношенията пропан-бутан/въздух при различни температури са малко по-различни отколкото съотношенията бензин/въздух.
За запалване на газ, трябва да се спази задължителното условие, смукача да не се дърпа до край, а до определено положение, за което и именно са настроени регулиращите вентили на двете камери. Но това ще го дам като информация по-нататък

Запалването на газ при инжекционите и карбураторите с автоматичен смукач е малко по-проблемно.
Който се е занимавал сериозно с чип-тунинг, вероятно знае че компютъра трабва да се излъже чрез термодатчиците, все едно че двигателя е вдигнал температура, така че да отвори дроселната клапа достатъчно за поддържане на оборотите, докато достигне определена температура. По същия начин както се лъже ламбда сонда.
Маркучи за пропан-бутанТова е истински автомобилен маркуч, какъвто в газаджийниците не слагат:

В един "добър" сервиз за автомобилни газови уредби навремето ми сложиха този боклук, и са му оставили доста аванс и той направо се разтопи от топлината на изпускателния колектор докато изкачвах баирите Слънчев Ббряг - Обзор.

Когато в магазин специално са маркучи показах разтопеното нещо, продавачите го помислиха за маркуч от пералня. Той и на такъв си прилича. Настана смях :D макар и малко черен.
Това са истински маркучи специално създадени за пропан-бутан:

Който иска да му е сигурно на задника, да си провери топлинната устойчивост на маркучите с които са го удостоили в газ-сервиза
